Skip to main content
ALMA MATER STUDIORUM

LeDAM - Digital twins and AR/VR applications - Basic modules

Enrollment in this course is by invitation only

Please scroll down or click here for the English version

Versione Italiana

Descrizione del corso

Il corso è parte del programma di formazione online “LeDAM - Leveraging competences and skills of professionals in digital and automated manufacturing processes”, un progetto europeo co-finanziato da EIT Manufacturing, la comunità della Conoscenza e dell'Innovazione (KIC) dell’Istituto Europeo per l’Innovazione dedicata al mondo manufatturiero.

Il corso è composto da 3 moduli base che trattano gli argomenti principali e le diverse prospettive legate all’applicazione di Digital Twins e Realtà Aumentata e Virtuale nel settore manufatturiero. Questi formano una prima parte introduttiva del più ampio programma formativo “Digital Twins and AR/VR applications”, che può essere completato con l’aggiunta di un modulo specialistico dedicato (presto in pubblicazione).

Il corso è strutturato intorno a tre MODULI . Ogni MODULO prevede lezioni costituite da video, testi e quiz.

  • MODULO 1. Advanced Manufacturing (Lean Manufacturing, Maintenance, Industry 4.0 & Automation) Il primo modulo offre una formazione di base su Supply Chain Management, Manutenzione Avanzata dei sistemi produttivi dalla Manutenzione Correttiva a quella Predittiva, Lean Theory e i suoi principali strumenti e applicazioni, le principali tecnologie dell’Industria 4.0 e sulle Linee automatiche e robotizzate.
  • MODULO 2. Information & Communication Technology Questo secondo modulo è dedicato a fornire una formazione di base su Digital Twins e sulle tecnologie della realtà aumentata, introducendo i principali concetti e termini chiave necessari per un primo approccio a questo tema.
  • MODULO 3. Quality control & Safety L'ultimo modulo si concentra nell’ambito del controllo di qualità e della sicurezza, fornendo innanzitutto alcune informazioni generali sulla gestione del rischio per una migliore comprensione degli argomenti seguenti, che riguardano la garanzia della qualità, il controllo statistico della qualità, la gestione della sicurezza e la ISO 9000, strettamente connessi ai principi di gestione del rischio.
LeDAM
unibo

EITM EU

Questo corso è stato co-finanziato dall'Unione Europea nell'ambito del bando 2022 per progetti educativi di EIT Manufacturing.

Requisiti

Non è richiesta alcuna conoscenza preliminare.

Quiz e punteggi

Il corso si considera completato con successo se il partecipante risponde correttamente ad almeno il 60% delle domande totali.

Attestato di partecipazione

L'Attestato di Partecipazione verrà rilasciato a chiunque avrà completato positivamente il corso, rispondendo correttamente ad almeno il 60% delle domande entro la fine dell'edizione. Dopo aver completato con successo il corso, sarà possibile scaricare e stampare il certificato che, tuttavia, non conferisce alcun credito accademico, né voto o titolo di laurea.

Sottotitoli

Per agevolare la comprensione agli utenti, ogni video lezione è dotata di sottotitoli in italiano che possono essere attivati o nascosti a proprio piacimento. Se si desidera riguardare alcuni passaggi importanti, è possibile muoversi all’interno del contenuto video e cliccare sul testo allegato.

Materiale extra

Per approfondire gli argomenti trattati nei moduli, nella sezione dedicata al materiale aggiuntivo sono disponibili la bibliografia e altri documenti utili.

FAQ

Per dubbi e chiarimenti è disponibile le sezione dedicata alle FAQ page.

Docenti del corso

accorsi

Riccardo Accorsi

Riccardo Accorsi, Professore associato presso l'Università di Bologna dall'ottobre 2021, la sua ricerca rientra nel campo dell'ingegneria industriale finalizzata alla progettazione, gestione e ottimizzazione delle reti di produzione e distribuzione industriale e dei sistemi di supply chain. Studia gestione delle operazioni sostenibili nelle industrie manifatturiere e alimentari. I metodi di ricerca appartengono all'ampia disciplina della Decision Science, che comprende l'informatica, la programmazione matematica, l'ottimizzazione e la simulazione, l'analisi dei dati, l'apprendimento automatico. Collabora con rinomati centri di ricerca internazionali come Georgia Institute of Technology, San Francisco State University, Catholica Universidad de Chile, CSIRO, CSIR, Wageningen, Lund University. È a capo del consiglio direttivo del Food & Wine Supply Chain Council (FWSCC) ed è autore di numerose pubblicazioni su riviste, capitoli di libri e atti di convegni.

calabrese

Francesca Calabrese

Francesca Calabrese è attualmente assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Ingegneria Industriale all’ Alma Mater Studiorum - Università di Bologna, dove ha conseguito il dottorato di ricerca nel 2022. I suoi interessi di ricerca includono Machine Learning for Predictive Maintenance, Operations and Logistics.

bortolini

Marco Bortolini

Marco Bortolini è Professore Associato presso il Dipartimento di Ingegneria Industriale, all’Alma Mater Studiorum Università di Bologna. La sua attività scientifica riguarda lo studio e il trasferimento industriale di strategie innovative per la progettazione e la gestione di sistemi produttivi e logistici in un’ottica di ottimizzazione multi obiettivo.

palli

Gianluca Palli

Gianluca Palli è Professore Ordinario presso l'Università di Bologna. I suoi interessi di ricerca comprendono molti aspetti legati all'automazione industriale, allo sviluppo di robot in grado di interagire con ambienti non strutturati, manipolare oggetti deformabili e cooperare con gli esseri umani.

bellavista

Paolo Bellavista

Paolo Bellavista ha conseguito la laurea magistrale e il dottorato di ricerca in ingegneria informatica presso l'Università di Bologna, dove è professore ordinario di sistemi distribuiti e mobili. Le sue attività di ricerca spaziano dal wireless computing pervasivo all'elaborazione online di big data con vincoli di qualità, dall'edge cloud computing al middleware per le applicazioni dell'Industria 4.0. Ha pubblicato circa 300 articoli, di cui circa 120 sulle maggiori riviste internazionali nei settori sopra indicati; fa parte di diversi comitati editoriali, tra cui IEEE COMST (Associate EiC), ACM CSUR, ACM TIOT e Elsevier JNCA e PMC. È coordinatore scientifico del progetto BigData H2020 IoTwins.

marfia

Gustavo Marfia

Gustavo Marfia è professore ordinario di Informatica presso l'Università di Bologna. I suoi interessi di ricerca, a Bologna, si sono ampliati fino a includere i giochi online e l'uso di interfacce avanzate per supportare le interazioni uomo-computer. Il suo lavoro è stato oggetto di alcune importanti manifestazioni, come l’Expo mondiale di Shanghai nel 2010, e di dimostrazioni per la stampa, come presso l’Università della California, a Los Angeles, nel 2011.

colajanni

Mchele Colajanni

Michele Colajanni è professore ordinario di cybersecurity presso l'Università di Bologna. Ha fondato la Cyber Academy per hacker etici e ha diretto corsi e master in cyber difesa per diverse università, il Ministero della Difesa e la Bologna Business School.

tinarelli

Roberto Tinarelli

Roberto Tinarelli è Professore Associato di Misure Elettriche ed Elettroniche all’Alma Mater Studiorum – Università di Bologna. È autore di circa 200 articoli scientifici. Insegna “Strumentazione e metodi di misura nei sistemi elettrici di potenza”, “Affidabilità e Controllo Qualità”, “Misura per la Sicurezza e Controllo di Processo.

mingotti

Alessandro Mingotti

Ha conseguito il B.S., il M.S. e il Dottorato di Ricerca in Ingegneria Elettrica presso l'Alma Mater Studiorum - Università di Bologna rispettivamente nel 2014, 2016 e 2020. Dal 2021 è Ricercatore Senior presso il Dipartimento di Ingegneria dell'Energia Elettrica e dell'Informazione "Gugliemo Marconi" dell'Alma Mater Studiorum - Università di Bologna. I suoi interessi di ricerca includono la gestione e il mantenimento delle condizioni delle reti di distribuzione, lo sviluppo, la modellizzazione e la caratterizzazione metrologica di trasformatori di misura e sta inoltre lavorando su diversi progetti finanziati a livello nazionale ed europeo.

peretto

Lorenzo Peretto

Lorenzo Peretto è Professore Ordinario di Misure Elettriche ed Elettroniche presso l'Alma Mater Studiorum - Università di Bologna. Attualmente è Direttore del Corso di Laurea in Ingegneria dell'Energia Elettrica e Direttore del Master in Ingegneria dei Veicoli Elettrici presso l'Università di Bologna. È membro senior dell'IEEE e membro della IEEE Instrumentation and Measurement Society. È rappresentante della Instrumentation and Measurement Society nel comitato direttivo IEEE Smart Grid. Sta lavorando attivamente alla nuova Serie Standard IEC 61869 "Trasformatori per strumenti di tensione e corrente". È presidente dell'IEC TC38/WG55 per la nuova norma IEC 61869-105 “Valutazione dell'incertezza nella calibrazione dei trasformatori di strumenti”. È coinvolto in diversi progetti nel campo delle misure nei sistemi energetici. È stato Associate Editor per un numero speciale di IEEE Transactions on Instrumentation and Measurements. Da undici anni è ed è attualmente Co-presidente generale del Workshop annuale IEEE Applied Measurements for Power Systems (AMPS). È docente di “Strumentazione per l'Ingegneria Elettrica”, “Misure Meccaniche” e “Misure Applicate ai Sistemi Energetici”. È autore e coautore di oltre 300 articoli scientifici, co-inventore di 21 brevetti e coautore di 3 libri.

pizzi

Gabriele Pizzi

Gabriele Pizzi è Professore Associato di Marketing presso il Dipartimento di Management dell'Alma Mater Studiorum - Università di Bologna. I suoi interessi di ricerca riguardano la gestione dell'assortimento, l'impatto delle tecnologie innovative sull'attività di vendita al dettaglio e l'analisi longitudinale della soddisfazione del cliente. Le sue ricerche sono state pubblicate su riviste internazionali come Journal of Retailing, Journal of Business Research, Journal of Service Research e Journal of Retailing and Consumer Services, Journal of Interactive Marketing e altre.

vannucci

Virginia Vannucci

Virginia Vannucci è professoressa associata di Marketing presso l'Università di Bologna, Italia. I suoi interessi di ricerca riguardano il marketing, in particolare il marketing al dettaglio, le tecnologie digitali, l'innovazione, il branding, il marketing internazionale, la digitalizzazione, i big data e le questioni relative alla privacy. I suoi articoli sono stati pubblicati su riviste internazionali come Journal of Retailing, Journal of Business Research, Computers in Human Behavior, Information Technology and People, Journal of Retailing and Consumer Services.

English Version

Per la versione Italiana cliccare qui o andare all'inizio della pagina

About This Course

This course is part of the online training “LeDAM - Leveraging competences and skills of professionals in digital and automated manufacturing processes”, a European project co-funded by EIT Manufacturing.

It is composed of 3 basic modules addressing the main issues and diverse perspectives related to the application of Digital Twins and AR/VR in the manufacturing sector. These form a first introductory section of the wider program “Digital Twins and AR/VR applications”, that can be completed by adding a dedicated specialization module (to be released soon).

The course is structured around three MODULES. Each MODULE has lessons consisting of videos, texts, and quizzes.

  • MODULE 1. Advanced Manufacturing (Lean Manufacturing, Maintenance, Industry 4.0 & Automation)This first module offers a basic training in Supply Chain Management, Advanced Maintenance of production systems from Corrective to Predictive Maintenance, Lean theory and main tools and applications, Main Industry 4.0 technologies and Automatic Lines & Robotics.
  • MODULE 2. Information & Communication Technology This second module is dedicated to provide basic training on Digital Twins and extended reality technologies, introducing the main concepts and key terms necessary to start approaching such domains.
  • MODULE 3. Quality control & Safety The last module focuses on the fields of quality control and safety, firstly providing some general information about risk management for a better understanding of the following topics, which cover quality assurance, statistical quality control, safety management and ISO 9000, that are all more or less direct applications of risk management principles.
LeDAM
unibo

EITM EU

This course has been co-funded by the European Union in the frame of the 2022 EIT Manufacturing Call for Education projects.

Requirements

No prerequisite knowledge is required from the participants.

Quizzes and scores

The course is considered successfully completed if the participant answers correctly at least 60% of the questions in total.

Certificate of Accomplishment

The Certificate of Accomplishment will be released to anyone who has successfully completed the course by answering correctly to at least 60% of the questions by the end of the edition. After successfully completing the course, you can download and print out the Certificate of Accomplishment. The Certificate of Accomplishment does not confer any academic credit, grade or degree.

Subtitles

For better understanding, Italian subtitles are available for each video lesson and can be activated or not. If you want to revise some crucial passages you can move through the video content and click on the attached text.

Additional material

To deepen the topics discussed in the modules, you will find bibliography and other helpful documents in the Additional Material section.

FAQ

For further information, see FAQ page.

Course Professors

accorsi

Riccardo Accorsi

Riccardo Accorsi, associate Professor at University of Bologna since October 2021, his research falls within the field of Industrial Engineering aiding design, management, and optimization of industrial manufacturing and distribution networks and supply chain systems. He studies sustainable operations management in the manufacturing and food industries. Research methods belong to the broad discipline of Decision Science, including computer science, mathematical programming, optimisation and simulation, data analytics, machine learning. He collaborates with renowned international research centers as Georgia Institute of Technology, San Francisco State University, Catholica Universidad de Chile, CSIRO, CSIR, Wageningen, Lund University. He leads the board of the Food & Wine Supply Chain Council (FWSCC) and is author of several publications on Journals, book chapters and Conference proceedings.

calabrese

Francesca Calabrese

Francesca Calabrese is currently a research fellow at the Department of Industrial Engineering, University of Bologna, Italy. She received the Ph.D. degree from the University of Bologna in 2022. Her research interests include Machine Learning for Predictive Maintenance, Operations and Logistics.

bortolini

Marco Bortolini

Marco Bortolini is Associate Professor at the Department of Industrial Engineering, Alma Mater Studiorum Università di Bologna. His scientific activity deals with the study and Industrial transfer of innovative strategies for the design and management of production and logistics’ systems by a multi-goal optimization perspective.

palli

Gianluca Palli

Gianluca Palli is Full Professor at the University of Bologna. His research interests include many aspects related to industrial automation, the development of robots able to interact with unstructured environments, manipulate deformable objects and to cooperate with humans.

bellavista

Paolo Bellavista

Paolo Bellavista received MSc and PhD degrees in computer science engineering from the University of Bologna, Italy, where he is a full professor of distributed and mobile systems. His research activities span from pervasive wireless computing to online big data processing under quality constraints, from edge cloud computing to middleware for Industry 4.0 applications. He has published around 300 papers, with around 120 of them on the major international journals in the above fields; he serves on several Editorial Boards, including IEEE COMST (Associate EiC), ACM CSUR, ACM TIOT, and Elsevier JNCA and PMC. He is the scientific coordinator of the H2020 BigData H2020 IoTwins – /.

borghesi

Andrea Borghesi

Andrea Borghesi is a junior assistant professor (fixed-term) at the Department of Computer Science and Engineering of the University of Bologna. His research interests are focused on the optimization techniques and Machine Learning approaches for complex systems and new computing paradigms, with particular attention to the aspects related to power and energy and predictive and prescriptive maintenance.

marfia

Gustavo Marfia

Gustavo Marfia is a full professor of Computer Science at the University of Bologna. His research interests, in Bologna, have expanded to include online gaming and the use of advanced interfaces to support human-computer interactions. His work has been the subject of some relevant events, such as the Shanghai World Expo in 2010, and press demonstrations, such as at the University of California, Los Angeles, in 2011.

colajanni

Mchele Colajanni

Michele Colajanni is full professor of cybersecurity at the University of Bologna. He founded the Cyber Academy for ethical hackers and directed courses and masters in cyber defense for several universities, the Ministry of Defense and the Bologna Business School.

tinarelli

Roberto Tinarelli

Roberto Tinarelli is Associate Professor of electrical measurements. He has authored about 200 scientific papers. He teaches "Instrumentation and methods for measurement in electrical power systems", "Reliability and Quality Control", "Measurement for Safety and Process Control.

mingotti

Alessandro Mingotti

He received the B.S., the M.S. degrees, and the PhD in electrical engineering from the Alma Mater Studiorum - University of Bologna in 2014, 2016, and 2020 respectively. From 2021, he is a Senior Assistant Professor at the Department of Electrical, Electronic and Information Engineering "Gugliemo Marconi” of the Alma Mater Studiorum - University of Bologna. His research interests include management and condition maintenance of distribution networks, development, modelling, and metrological characterization of instrument transformers. He is also working on several National and European funded Project.

peretto

Lorenzo Peretto

Lorenzo Peretto if Full Professor of Electrical and Electronic measurements at the University of Bologna. Currently he is Director of Electrical Energy Engineering Program and Director of Electric Vehicle Engineering Master Program at the University of Bologna. He is Senior Member of the IEEE and member of the IEEE Instrumentation and Measurement Society. He is Instrumentation and Measurement Society representative in IEEE Smart Grid steering committee. He is actively working to the new Standard Series IEC 61869 "Voltage and Current Instrument Transformers". He is chairman of IEC TC38/WG55 for the new Standard IEC 61869-105 “Uncertainty evaluation in Calibration of Instrument Transformers”. He is involved in several projects in the field of Measurements in Power Systems. He has been Associate Editor for a Special Issue of IEEE Transactions on instrumentation and Measurements. Since eleven years he has been and he is currently the General Co-chairman of the Annual IEEE Workshop Applied Measurements for Power Systems (AMPS). He is teacher of “Instrumentation for Electrical Engineering”, “Mechanical Measurements” and “Applied Measurements for Power Systems”. He is author and co-author of more than 300 scientific papers, co-inventor of 21 patents and co-author of 3 books.

pizzi

Gabriele Pizzi

Gabriele Pizzi is Associate Professor of Marketing at the Department of Management of the University of Bologna, Italy. His research interests deal with assortment management, the impact of innovative technologies on the retailing activity and the longitudinal analysis of customer satisfaction. His researches have been published in international journals such as the Journal of Retailing, Journal of Business Research, Journal of Service Research and Journal of Retailing and Consumer Services, Journal of Interactive Marketing and others.

vannucci

Virginia Vannucci

Virginia Vannucci is Assistant Professor of Marketing at the University of Bologna, Italy. Her research interests are marketing, especially retail marketing, digital technologies, innovation, branding, international marketing, digitalization, big data, and privacy issues. Her articles have been published in international journals such as Journal of Retailing, Journal of Business Research, Computers in Human Behavior, Information Technology and People, Journal of Retailing and Consumer Services, among others.